fredag 3. april 2009

Årets tulipanblomstring er avlyst

I hagen spirer og gror det. Erantis og snøklokker er på hell. Krokusen blomstrer for fullt og både påskeliljer,  tulipaner og allium er kommet langt. Men i natt har det vært besøk i hagen. Det aller meste av tulipaner er gnagd til bakken og de storblomstrede lilla krokusene likeså. Noen av de mindre krokusene står enda og noen gule er bare revet opp og kastet rundt. Det er selvfølgelig hjorten som har vært her. Jeg har sett spor med jevne mellomrom i hele vinter, men han har ikke ødelagt noe før nå. Det varsler ille at han kommer så tidlig og går rundt i hele hagen og spiser. Jeg frykter at han kommer igjen, og seinere på våren og sommeren er favorittmaten roser. Et år var det ikke en eneste roseknopp som fikk stå så lenge at den blomstret. Hjorten kom igjen og spiste all nyvekst med jevne mellomrom. Da var det den samme hjorten som gikk rundt her og til slutt var den så innpåsliten og forstyrret at den måtte avlives.

Så da ble det et besøk på plantasjen idag og heldigvis hadde de blodmel. Jeg må prøve om det har noe virkning, må bare finne ut en måte å legge det ut på så virkningen ikke forsvinner hver gang det regner.

Ellers kjøpte jeg en søt rosa ranunkel som jeg tenkte å ha ute. Endelig er det litt varmere og i dag skinner solen, –deilig. Håper det varer en stund. God påske til alle som er innom.

3 kommentarer:

  1. Uff....venter besøk jeg også nå når tulipanene øyeblikkelig kommer med knopper. Har strødd ut såpestykker og håper og ber at det hjelper......Har også lurt på å legge hønsenetting over tulipanene, men det er jo ikke så vakkert akkurat.

    SvarSlett
  2. Uff, dette høres ikke gøy ut. Et slikt problem kjenner ikke jeg til og er glad for at jeg slipper. Håper ikke alt forsvinner da, og at blodmel hjelper på.

    God helg og påske!

    SvarSlett
  3. Huff, det hørtes ikke noe morsomt ut at tulipanene er spist opp. Får håpe det kommer opp noen alikevel. Ha en fin påske!

    SvarSlett