mandag 24. mai 2010

Cassiope lycopodioides

Jeg har vært på hytten i pinsen. Her har jeg ikke hage og har ikke planer om det heller. Men jeg planter inn enkelte ting som kan trives i furuskogen. I fjor var jeg så heldig å få tak i en cassiope og jeg skrev litt om det i dette blogginnlegget.

HPIM3973

Den stod lenge i potte her hjemme, men til slutt ble den tatt med til hytten. Der ble den fortsatt stående i potte og når vi kom ut på hytten nå til pinse, blomstret den. Nå er den endelig plantet i god skogsjord. Håper den vil trives der og glede meg flere år med de nærmest kritthvite klokkene. HPIM3976

10 kommentarer:

  1. Så skjønn den var! Håper den vil trives i skogsjorden i hyttehaven din :)

    SvarSlett
  2. Så søte blomster!
    Dette er vel en som vil trives i litt sur jord??
    Er den i såfall vanskelig å få tak i?
    Kjenner det rykker veldig i "må-ha-nerven" min... ;))
    Herlig primulablomstring i innlegget under også. Kubjeller får jeg ikke til her og blir dermed å regne som ettårige og det gidder jeg bare ikke, men vakre er de.

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig hilsen.
    Så utrolig nydelig denne blomsten var, den var ny for meg. Minner jo nesten lit tom blomstene til liljekonvallen. Kunne godt ha ønsket meg en sånn i furulunden her også. Skal notere den på ønskelisten:)
    Nattevakt du og?:) Rolig her, og andre brettet med kanelsnurrer i ovnen:) Nå må jeg jobbe litt med talen:) Klem og fortsatt god vakt

    SvarSlett
  4. Takk for bursdagshilsen :)
    Nydelige blomster :)

    Klem Hege

    SvarSlett
  5. Vakker!
    Ang. martagonliljer i skygge: dei blomstra ikkje så bra i fjor, men eg antar det er fordi dei blei flytta på våren. Har liksom tenkt meg at dei likar skygge sidan dei veks forvilla i store mengder i skogen i Fløenbakken. Også er det heller ikkje djup skygge i dette bedet, det er sol på formiddagen.
    I fjor fekk eg frøplanter av to slag Pulsatilla hos deg. Den eine er alpina ssp apiifolia,men merkelappen på den andre er blitt uleselig over vinteren. Har du aning om kva det kan vere? Fekk også ein primula som eg ikkje kan tyde lappen på. At eg ikkje skreiv det opp med det same!

    SvarSlett
  6. Røsslyng, jeg tror denne skal kunne vokse i sur jord. Noen av Cassiope artene vokser på kalkgrunn i naturen, men jeg tror ikke dette gjelder denne. De er ikke helt lette å få tak i, ikke noe jeg har sett på et vanlig hagesenter.

    Elisa, det er jo typisk at skriften forsvinner på pinnene. Kan den ene være Pulsatilla ambigua, vet jeg hadde småplanter av den i fjor. Den har ganske finfliket bladverk. Ellers hadde jeg helt sikkert noen vulgaris, men tror ikke du fikk den.
    Primulaen er litt verre. Vet jeg hadde frøplanter av P. alpicola violacea, men hadde endel andre også. Den første violaceaen som blomstrer hos meg nå, ble ikke blå som forventet, men rosafarget utenpå og lysegul inni blomsten. Du får ta deg en tur og sjekke ut mine, så er det kanskje lettere å finne ut hvilke det er.

    SvarSlett
  7. Den var søt :D Fikk litt juledekorasjons feeling av augustinlegget ditt :)

    SvarSlett
  8. Så nydelig liten plante, denne er ny for meg.
    Takk for hyggelig kommentar inne hos meg :o)

    SvarSlett
  9. Väldig söt, ser lite ut som en liljekonvall i blommorna och en ljung på balden. Den har jag aldrig sett förr, synd för den väcker ett aldrig så litet ha-begär :)

    SvarSlett