fredag 10. juni 2011

Det blomstrer i rosa

Det er en liten pause i blomstring hos meg nå, men heldigvis er det da noe som blomstrer. De fleste tidlige løkblomstene er ferdige.  Liljene kommer senere, kun allium blomster nå med flotte lilla kuler. Men det er tydelig at det har vært en fuktig vår for noen av knuppene har rotnet og disse tåler vanligvis mye regn.  Flere av rosene klarte ikke vinteren og resten er svekket eller veldig seine. Så det blir lenge til roseblomstring her. Peonene står med store knopper, så med litt varme blomstrer de snart.

Mange primula er ferdigblomstet, men noen blomstrer nå. Denne har blomstret noen uker allerede. Ser at det kommer noen par frøplanter rundt disse plantene i år.

HPIM5394

Primula heucherifolia

Her er enda en primula som blomstrer nå. Dette er en av de som overlevde vinteren i potte.
 
HPIM5380
Primula alpicola

Noen av de storblomstrede rhododrendronene blomstrer enda. Denne liker jeg godt . Den er spesielt fin når knoppene er i ferd med å åpne seg.

HPIM5396
Rhododendron 'Brigitte' til venstre, til høyre en 'Fantastica' på hell
 

HPIM5397

'Brigitte', knoppene åpner seg
 
Jeg bestilye tre Nomocharisløker i fjor høst. De har vært spennende å vente på spiring. Denne kom først og hadde startet å blomstre den uken vi var på ferie. De to andre har brukt lengre tid, lenge så jeg ingen tegn til spiring.  Jeg må innrømme at jeg ikke klarte å la være å undersøkede om det skjedde noe under jorden, og jammen er det liv i begge to.
 
HPIM5382
HPIM5384HPIM5386
Nomocharis   forrestii

11 kommentarer:

  1. Sukk...for noen nydelige blomster - den første Primulaen var virkelig snadder :D

    SvarSlett
  2. Så mye fint du har i rosa! Flotte rhododendron du har. De står så kort, men akk så fine de er når de først blomtrer!

    SvarSlett
  3. Nomocharis forrestii har jeg aldri sett før. Den var flott!

    SvarSlett
  4. Nydelig Nomocharis. Min har ikke knopper i år. Fra Magnar den også:D

    SvarSlett
  5. Så flott en Rhododendron!! Synd de bare blomstrer en kort stund..

    Nomocharisen var skjønn!

    Ha en fin pinsehelg!
    Heleneklem

    SvarSlett
  6. Så flotte bilder av flotte blomster, nomocharis er ny for meg. Den var jammen flott:)

    SvarSlett
  7. Dette var lekkert bilde: Primula alpicola. Hele fredags-innlegget forresten var holdt i en vakker rosa-tone!

    SvarSlett
  8. Nydelig rosa blomstring! Ser ut som Rhododendron trives hos deg! Har planer om å få mine første to i jorda. God pinsehelg!!!

    SvarSlett
  9. Mye lekker som blomstrer i rosa hos deg i juni. Primula alpicola var en lekker liten sak.

    God pinsehelg til deg!

    SvarSlett
  10. Vakker blomstring i rosa!

    SvarSlett
  11. Super smuk rhododendron :)


    Hilsen

    Bjarne
    Københavns restauranter
    http://københavnsrestauranter.dk/

    SvarSlett