onsdag 13. juni 2012

Rhododendron

 

DSC_0539

 

Nå blomstrer noen av Rhododendronene hos meg. Det er et planteslag jeg setter pris på. De trives naturlig i vestlandsklimaet, med mye nedbør og jord på den sure siden. Både blomster og bladverk kommer i mange varianter. Dessuten gjør det seg med vintergrønne planter her hvor vi som regel har lite snø om vinteren. Ved å velge planter med ulik blomstringstid kan man ha Rhododendron i blomst over en lang periode på våren.

 

De tre første bildene viser Rhododendron 'Gomer Waterer'. Den har en ganske kompakt og opprett voksemåte. Bladverket er kraftig, med frisk grønnfarge. Blomstene har en dus rosafarge med gul ganeflekk. Dette er en av de seineste Rhododendronene som blomstrer hos meg. Bildene er tatt i dag, og de første blomstene har akkurat slått ut.

 

 

DSC_0547 DSC_0544

Videre kommer bilder av noen andre Rhododendron som blomstrer hos meg nå.

DSC_0564Rhododendron 'Brigitte'

 

DSC_0566Rhododendron 'Fantastica '

 

DSC_0567 Rhododendron 'Fantastica' -nærbilde

 

DSC_0571 DSC_0572

Bildene over viser Rhododendron 'Hachmann’s Charmant' i ferd med å åpne knoppene. Noen av de nyeste  Rhododendronene mine står i potter. Utfordringen nå er å vanne pottene godt nok, det begynner å bli mange uker uten nedbør hos oss.

DSC_0574 Rhododendron' Hackmann’s Charmant' midt i bildet og 'Purple Splendour' helt til høyre

10 kommentarer:

  1. Så mange fine! Eg syns mange av rhododendronane rundtomkring i byen er fort avblomstra i år, det er vel kanskje tørka som gjør det.

    Eg er svak for dei småblomstra, bladfellande og tenkte skaffe meg ein eller to i år, får sjå om det blir noko av.

    SvarSlett
  2. Vakkert..vakkert:))
    De blir nok finest på vestlandet...her hos meg syns jeg det blir for tørt..

    SvarSlett
  3. Heisan,
    Nydlege bilete av eit slag som eg også er svært glad i. Rhododendron har mange flotte eigenskaper.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  4. Tro det eller ei, men vi har 2 (!) stk Rhododendron i hagen. Joda, vi tenker på å gjøre noe med det, en vakker dag :) God uke!

    SvarSlett
  5. Her var det mye vakkert, tror Gomer tar førsteprisen!

    SvarSlett
  6. Nydelige bilder. Jeg ønsker meg flere rhododendron. Men hagen er ikke så stor, så da må det bli de lave. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Flotte Rhododendron som blomstrer hos deg nå, de er virkelig vakre planter.
    Her er det også fortsatt tørt vær, så det kunne ha regnet litt om natten.

    SvarSlett
  8. Så mange nydelige rhododendron, skulle ønske de hadde klart H-6, men det gjør de nok ikke. Flott å kunne nyte dine, Mariann :) Takk.
    Ha en flott torsdag.

    SvarSlett
  9. Jeg enig med deg at rododhendron passer godt på Vestlandet. Selv har jeg et lit anstrengt forhold til planten. I Nord Norge fikk jeg dem aldri til, så da jeg flyttet til østlandet var rododhendron noe av de aller første jeg skaffet. To av dem synes jeg imidlertid ikke er særlig pene i full blomst. Men jeg har ikke gitt opp ennå - kjøpte en ny forleden.

    SvarSlett
  10. Vakre bilder av en av mine favoritter i hagen.

    SvarSlett