søndag 30. juni 2013

Juni

Da har vi allerede kommet til den siste dagen av juni. Jeg ser at jeg ikke har skrevet noe denne måneden. Litt har det nå skjedd i hagen hos meg også, selv om det ikke blir de store prosjektene i år. Jeg driver mest med vedlikehold, og pusler i hagen når jeg har overskudd til det.

P1010142

Værmessig har måneden vært nokså variabel. Dette bildet ble tatt 5. juni. Da hadde vi noen kraftige lokale haglebyger her. Jeg måtte øse hagl utav pottene på blandt annet Hibiscus og Crinum x powelli. Disse plantene tok ikke skade, selv om de ikke er spesielt glad i kulde. Mange andre planter, spesielt bladplanter, har fremdeles merker på bladene etter det kraftige haglebygene. Senere har vi hatt både sol og regn. Det har vært dager der  temperaturen har ligget rundt 20 grader, mens det de siste dagene har vært kaldere. Nordavind og 12-14 grader er vel ikke det vi ønsker i juni.

Våren kom seint og endel planter hadde ikke klart vinteren. Men noen spirte bare veldig forsinket. Planter som jeg trodde var døde, kom likevel med nye skudd. Spesielt endel roser, klematis og liljer var seine, og kom ikke opp før langt uti juni.

Jeg var spent på dvergblodplommen, ser at den også blir kalt purpurkirsebær, som jeg kjøpte i fjor sommer. Den ble plantet i bedet i fjor høst, og jeg lurte på om den hadde klart å etablere seg før vinteren. Det viste seg at det ikke var grunn til bekymring. Den blomstret nydelig i månedskiftet mai/juni.

P1010134Prunus x cistena, dvergblodplomme/purpurkirsebær

Rhododendronene hadde også hovedblomstringen sin i juni. De fleste blomstret mye i år. Hos meg var de kun noen av de småblomstrede sortene som fikk vinterskader.

P1010217Rhododendron 'Brigitte' og 'Fantastica'

P1010219P1010222

Akeleiene har blomstret en stund og noen har blomstret av. 'Heidi' er en av dem som blomstrer fremdeles. Jeg har hatt den noen år, og den har frøsådd seg litt. Det ser ut til av avkommet er nokså likt morplanten, og det passer med igrunnen veldig bra.

P1010193Aguilegia 'Heidi'

Til venstre for akeleien står de brune greinene på rosen 'Bonica 82'. De var en av de jeg trodde var død etter vinteren. Men når vi var klar til å grave den opp, oppdaget vi skudd fra bunnen. Da ble den klippet helt ned, og nå ser det ut til at det blir blomstring denne sommeren også.

Jeg har mistet noen Heuchera, på norsk alunrot, mens andre strutter av voksekraft. Dette er en av de som har klart seg godt, Heuchera 'Purple Petticoats'.

P1010260Heuchera 'Purple Petticoats'

Jeg har ikke kjøpt mye nytt denne våren. Men noen få nyanskaffelser har det blitt, planter som har stått på ønskelisten en stund. Her kommer tre av de.

P1010152Dicentra 'Candy Hearts'

P1010155Dicentra 'Ivory Hearts'

P1010154Dicentra 'Burning Hearts'

17 kommentarer:

  1. Så mye flott du viser! Ja, vinteren har vært hard, og varme har det heller ikke vært mye av her heller. I går fyrte vi i ovnen...! Nydelige dicentra du har kjøpt deg. Så flott den akeleien Heidi er! Er det en ekte navnesort?

    Hyggelig å høre fra deg igjen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morplanten, den som er på bildet, er kjøpt, så det er en ekte 'Heidi'. Frøplantene er helt lik morplanten. Jeg vet ikke om det skyldes at det ikke er andre akeleier i umiddelbar nærhet eller om det er en plante som gir stabilt avkom. Fin er den i allefall.

      Slett
  2. Åhh så mye fint du viser:-)Jammen har du en fin hage:-)Jeg falt for den kirsebærplommen:-)
    Veldig hyggelig å se bildene dine.
    Hilsen Anita

    SvarSlett
  3. Så mye fint du viser! Så hyggelig å høre fra deg igjen!

    SvarSlett
  4. Ja, vinteren har vært hard mot mange av plantene i hagen. Til tross, litt av en nydelig blomstring hos deg. Dvergblodplommen var utrolig fin. Aldri sett den før. Lekker fargekombinasjon. Nyt dagene.

    SvarSlett
  5. Trur jammen det har vore eit ustabilt ver mange stader denne sommaren også, med både mykje regn og vind ( og hagl hjå deg).
    Kjekt å sjå at så mykje likevel har greid seg å blomstra så fint. Nydelig alt du viser.
    No håper vi på varmare tider så vi får kose oss ute.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
  6. Heisan. Høyrer at du og eg har hatt nokså lik mai-måned værmessig i alle fall. Nydlege rododendroner du har, og mange fine blomer. Håper på varm og fin juli. Kjekt å høyra frå deg forresten. Ha det godt.

    SvarSlett
  7. Hei! Det er så deilig å se alt som nå vokser med stor kraft. Frodige bilder. Dicentraene er vakre. Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
  8. Åh lekre dicentraer :) Ivory heart har jeg fått tak i også, burning heart ble kjøpt på hagemessa, men den døde.
    Tøff vinter, veldig vått her, men forholdsvis god temp, så alt vokser så det knaker.
    Ønsker deg en finfin sommer, Mariann.

    SvarSlett
  9. Så mye fin som har blomstret hos deg i juni, Dvergplommetreet hadde vakre blomster. Mange vakre Dicentra du har skaffet deg.
    Kjekt å høre fra deg igjen, ha en fin uke!

    SvarSlett
  10. Ja, väldigt variabelt väder har vi haft. Dicentra är verligen söt. Min burning hearts försvann, hoppas du har bättre tur med din :)

    SvarSlett
  11. Det var en imponerande blomning på din rhododendron! Både vad gäller mängden blommor och skönheten. Vi köpte en dicentra 'Burning hearts' i fjol, men den är väldigt liten ännu så länge.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  12. Så mye fint du har. Det er så koselig å se bildene fra hagen din.
    Det har nok vært en tøff vinter for mange planter i år. Så flott at Bonica-rosen din kom opp igjen selv om den så helt død ut. Det gjelder nok å ikke være for rask til å rydde opp...
    Nå håper jeg at Juli vil bli en stabilt varm sommer måned. Det hadde vært deilig.
    Fortsatt god sommer:)

    SvarSlett
  13. De der hjerteblomstene på slutten her var fine. Flotte blader på den Purple Petticoatsen også.Nei vi har ikke særlig vær for tiden.Jeg har for det meste sprøytet ugresset med eddikk for tiden,og det funker bra. Mye billigere enn Roundop osv.Satser på litt finvær framover.
    Klemz

    SvarSlett
  14. Jeg fallt pladask for de tre nyanskaffelsene.
    Inspirasjon til nytenkning hos meg også :)

    SvarSlett
  15. Hei Mariann:)
    Ja..det er mye som har tatt kvelden denne vinteren...men mye som overraskende har greid seg bra...tror dette er jevnt borover.
    Nydelige Dicentra:)
    Nå er sommeren her så jeg bare nyyyter:))

    SvarSlett
  16. Hei på deg!Titter bare innom for å hilse på..og takker for fint svar hos meg for en stund siden:)En nytelse og se på bildene dine.Fremdeles er jeg frelst på den dvergplommenblomsten:)
    Ja nå er syden ferien over for oss.Og det var godt å komme hjem.Uhell forfulgte oss fra dag en.Alex ble veldig syk der nede med 100 i crp.Fikk en hestekur av antibiotika (de viste ikke hva som feilte han)Og så var det å holde hotellromet en og halv uke i 40 varmegrader-etter det mistet jeg kronen på tannen min.Så falt A igjen på det glatte stengulvet og forstuvet armen og foten.Så skulle jeg til frisøren og bare stusse håret--what do you want lady?I want to cut my hair a little..hehe..men det forstod hun ikke..så nå er jeg kort på håret..heheh..jaja litt av en ferie!Men vi fikk da komt oss på bussturer og oppleve mye:)Håper du har det bra og ønsker deg en fortsatt god sommer:))hilsen Anita

    SvarSlett