lørdag 29. mars 2014

Vårvarme

Etter 14 dager med variasjon over temaene regn, vind, hagl og snø, kom endelig solen tilbake. Denne uken har vi hatt fantastisk fint vårvær her, og i går krøp gradestokken over 15.

DSC_0604Iris reticulata 'Joyce', våriris

Når det var kaldt og vått ute orket jeg ikke gå ut og ta bilder, og nå har det vært altfor fint vær til å sitte inne på PCen. Da blir det ikke mange blogginnlegg fra meg.

DSC_0600Iris reticulata 'Purple Gem', våriris

I vårvarmen spretter det opp både det ene og det andre i bedene. Mye kommer utrolig tidlig i år. Noen av våririsene er nesten ferdigblomstret. Mens andre står mer skyggefullt plassert og er litt seinere. I fjor blomstret disse i begynnelsen av mai.

DSC_0588Corydalis solida 'Beth Evans', lerkespore

Lerkesporene har begynt å blomstre. Denne er ny av året. Den svarte så absolutt til forventningene.

 

DSC_0578Helleborus hybridus, julerose

Julerosene blomstrer flott enda. Vanligvis blomstrer denne i april. Rundt denne spirte det mange frøplanter tidligere i vår.

14 kommentarer:

  1. Så flott vår det er hos deg! Den Lerkesporen likte jeg godt! Deilige uker framover nå, det er bare å nyte!

    SvarSlett
  2. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Irisene dine er utrolig vakre. Jeg sliter med å få de til her. Lerkesporer er så vakre og den du viser gikk inn på ønskelisten min :-)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Den "lilla edelstenen" likte jeg spesielt godt.
    Jeg er så treg.........har tenkt å plante våriris lenge nå.

    SvarSlett
  4. Nydelige Våriris, den nye Lerkesporen var lekker. Så mange blomster du har på Julerosen din. Det var godt det kom noe varmere vær så vi kan nyte vårhagen.

    Ha en fin helg Mariann!

    SvarSlett
  5. Så flott :) Irisen din er nydelig! Er det ikke fantastisk med været vi har hatt denne uken! Vi tok langhelg jeg og min kjære og vært i hagen i to dager fra tidlig morgen til mørket faller på. Nyte, nyte alt vi kan :) Blogg får være blogg slike dager :) Ha en fortsatt strålende helg :)

    SvarSlett
  6. Så mye fint som spirer i hagen din nå! Likte spesielt godt lerkesporen, den har jeg bare hørt navnet på, men aldri sett bilde av før:-) Ønsker deg en fortsatt fin helg og mange deilige vårdager framover! Klem og smil fra Berit

    SvarSlett
  7. Ja, endelig kom sola. Nyter også dagane ute i hagen. Lite iris å sjå i min hage, så eg nyter dei fine du har. Håper på enno fint vær ei stund. Ha det godt.

    SvarSlett
  8. Hei Mariann

    Så kom våren til dig:)
    Flot hvid tegning på "Purple gem"!

    En dejlig helg til dig!

    SvarSlett
  9. Hei! Nydelig blomstring. Lerkesporer må jeg se å få i hagen. Satte løk av iris i høst, husker ikke akkurat hva de heter nå, men de er lyseblå. Kan ikke se at de har begynt å spire. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  10. Her var det mange vakre bilder av hyggelige vårtegn! På våre kanter har alle optimistiske vårtegn forsvunnet under snøen i løpet av det siste døgnet. :-)

    SvarSlett
  11. Veldig flott vårblomstring hos deg!
    Viktig å nyte godværet når man har det. Håper det fortsetter. Herlig med vår :-)

    SvarSlett
  12. Nydelig vårblomstring, særlig iris purple gem, den må prøves her også kjenner jeg.

    SvarSlett
  13. Ja, vårværet kan jammen være lunefullt, spesielt i Bergen:) Så artig at vi har de samme Irisene. Purple Gem er en nydelig drøm. Lerkesporen likeså. Flott farge på den og så tidlig blomstring da. Den skal jeg jammen tenke på å få tak i. Ha fine hagedager.

    SvarSlett
  14. Masse flott blomstring hos deg!
    Lekre iris og fantastiske disse julerosene du har!
    Fin kveld til deg:))

    SvarSlett